החיוך כמקור אנרגיה וחיים

מאז שאני עומדת על דעתי, אני מאמינה בשילוב שבין בריאות הנפש והגוף

כמי שדוגלת בכך, אני משתדלת לעסוק בפעילויות ספורטיביות כדוגמת ספינינג או רכיבת אופניים או סתם ריצה. אילו העוסקים בספורט, חווים לא פעם קשיים פיזיולוגיים לא פשוטים. רבים מהם חשו ודאי בדיוק כמוני, שלעתים בשיא הקושי , פעולה פשוטה כמו חיוך, עוזרת לנו להתגבר על הקשיים.

ולמה אני כותבת על כך ?

מאחר ונתקלתי במאמר מרתק של מר רון גוטמן אשר ייסד את אחד מאתרי האינטרנט המובילים בארה”ב בתחום הבריאות. רון, מספר על חוויות דומות שהוא חש בריצות ארוכות. כיצד העובדה שהוא מחייך , מסייעת לו בנקודות המשבר בריצה. החוויה הזו הובילה את רון למסע מופלא במחוזות מדעי המח, האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה והפסיכולוגיה מתוך מטרה לגלות את כוחותיו המופלאים של החיוך.

באוניברסיטת ברקליי בקליפורניה נערך מחקר מסקרן ומטריד שליווה סטודנטים בוגרים במשך 30 שנות חיים. על פי צילום “החיוך של כל סטודנט” כפי שתועד בספר מחזור , בוצע מעקב המשכי שמטרתו לבחון מה מידת ההצלחה ואיכות החיים אילה הם הגיעו בהמשך חייהם.

במילים פשוטות החוקרים ניסו לנבא על פי מאפייני החיוך , מה מידת ההצלחה שתהייה לאותם סטודנטים. החוקרים הצליחו לנבא :

  • כמה מספקים ויציבים יהיו חיי הנישואים שלהם.
  • גובה מדד איכות החיים והאושר שלהם.
  • מידת ההשראה שתהיה להם על הסובבים אותם.

המסקנה הייתה: בעלי החיוך הרחב ביותר, טיפסו באופן עקבי למקומות הגבוהים ביותר במדד ההצלחה.

מחקר עוד יותר מפתיע התקיים בשנת 2010 ב Wayne State University .  נבדקו תמונות שצולמו בשנת 1952 על קלפי משחק של כוכבי ליגת כדור בסיס. מה שגילו הוא שהיקף החיוך של השחקן , ניבא את אורך חייו!

שחקנים בעלי חיוך קורן, חיו בממוצע 79.9 שנים ביחס לאחרים  שחיו בממוצע 72.9 שנים.

בהמשך מסעו מספר רון גוטמן , כי אנו שייכים לזן מחייך ויכולים לנצל את כוחו של החיוך באופן חיובי בכל תרחיש חברתי . החיוך הוא מנגנון מאד חיוני עבורנו בני האדם.

אולי ידהים אתכם לדעת, אבל אנו נולדים מחייכים. באמצעות מכשיר האולטרסאונד ניתן לראות כי עוברים מחייכים כבר ברחם.

החיוך הוא גם אחת ההבעות הביולוגיות הבסיסיות ואחידות בקרב כלל בני האדם.Paul Ekman המומחה המוביל בעולם בתחום הבעות פנים גילה כי חיוכים הם חוצי תרבויות  ובעלי משמעות זהה בחברות שונות.

החיוך אינו רק אמצעי אוניברסיאלי לתקשורת, הוא גם התדיר והנפוץ ביותר.

מחקרים מראים שלמעלה מ 30 אחוז מבני האדם מחייכים יותר מ 20 פעם ביום ורק פחות מ 14 אחוז מבני האדם מחייכים פחות מ 5 פעמים ביום.

אלה “בעלי כוחות העל” הם הילדים המחייכים כ 400 פעם ביום!

האם תמהתם אי פעם מדוע להיות בחברת ילדים המחייכים לעיתים קרובות גורם גם לכם לחייך יותר ? שני מחקרים שבוצעו באוניברסיטה מובילה בשבדיה ב שנים 2002 ו 2011 הוכיחו כי כשאחרים מחייכים אילינו , השרירים הבלתי רצוניים משתחררים והחיוך משתחרר מאתנו.

הסיבה לכך היא שהחיוך מדבק באופן בלתי מודע וגורם לתגובת חיוך אינטואיטיבית כלפי מי שמחייך אילינו. כך אפילו בקרב זרים שאין להם רצון ליצור קירבה , חיקוי חיוך וביטויו עוזר לנו ליצור “סביבה נעימה”.

לא רבים יודעים שצ’רלס דרווין הידוע שפיתח את תורת “מקור הגזע האנושי”  פיתח גם את תאוריית “מנגנון המשוב והאיזון החוזר של הפנים”. הטענה היא שפעולת החיוך גורמת לנו להרגיש טוב יותר ולא ההיפך (כלומר, שההרגשה הטובה גורמת לנו לחייך). תיאוריה זו אומתה במחקרים רבים ונוספים.

החיוך ממריץ את מנגנון המשוב החיובי במוח אפילו יותר מאכילת שוקולד הידוע כגורם מעורר הנאה. חוקרים בריטיים הוכיחו שמחייכים כ 400 פעם ביום (כדוגמת הילדים, זוכרים ?!) אנחנו מרגישים הרבה יותר טוב ואנחנו גם בריאים יותר. לחיוך יש השפעה טיפולית והיא מלווה בחיזוק הבריאות ורמות ההורמונים בדם הקשורים לשיפור מצב הרוח כגון האנדרופינים והפחתת לחץ דם.

ואם כל זה לא מספיק, אזי לחיוך יש גם השפעה על מה שאנו משדרים לאחר. אנחנו נראים טוב יותר בעיני האחרים.

מחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת Penn מוכיח כי כשאנו מחייכים, אנו מוצאים חן יותר, רוחשים לנו חיבה וכבוד ואנו נתפסים כמתאימים ומוכשרים יותר.

לסיכום: כשאתה מחייך, אתה מרגיש טוב יותר ונראה טוב יותר. כשהאחרים רואים אותך מחייך, הם מחייכים גם כן. כשהאחרים מחייכים, הם נראים טוב יותר ומרגישים טוב יותר והנה יצרנו מעגל קסום מבוסס על מתנת חינם, חיוך!

אומר רון גוטמן, כשאתה רוצה להראות מוכשר, מדהים, לשפר את נישואיך או להפחית מתח או בכלל כשאתה רוצה להרגיש כה טוב, כאילו “חיסלת” חפיסת שוקולד  ללא הערך הקלורי שבסוכר או לחילופין כאילו מצאת אוצר או כשתרצה להיות עם “כוחות על” לסייע לעצמך ולסובבים אותך לחיות חיים ארוכים יותר, בריאים יותר ומאושרים יותר, פשוט חייך, חייך, חייך!

אז אם גם אתם רוצים להתחיל לחייך, או להרגיש נוח ולחייך יותר, היכנסו לרשימת סוגי הטיפולים בתחום של יישור שיניים למבוגרים

מוזמנים ליצור עמנו קשר להתייעצות ולתיאום פגישה הכרות ?

ד”ר שרי יהב

מומחית ליישור שיניים ולסתות

Call Now Button דילוג לתוכן