מה לאפקט הפרפר וליישור שיניים?

אפקט הפרפר הוא ביטוי הממחיש מצב של “תלות רגישה בתנאי ההתחלה”, לפיו שינויים קטנים בתנאי ההתחלה של מערכת דינאמית עשויים לגרום לשינויים גדולים בהתנהגות המערכת בטווח הזמן הארוך.

הביטוי “אפקט הפרפר” מייצג מקרה פרטי בו משק כנפי פרפר עשוי ליצור שינויים קטנים באטמוספרה שבסופו של דבר יגרמו להופעת סופת טורנדו (או ימנעו את הופעתה). הכנפיים המתנופפות מייצגות שינוי קטן בתנאי ההתחלה של המערכת, שגורם שרשרת מאורעות המובילים לתופעה בקנה מידה גדול. אם הפרפר לא היה מנפנף בכנפיו, ייתכן ומסלול המערכת היה שונה במידה ניכרת.

שיניים לא ישרות, מיקום בעייתי, קשיים בסגירה כל אלה מהווים סיבות מניעות לצורך לפנות למומחה ליישור שיניים. אבל, אחת הסיבות המרכזיות קשורה באופן ישיר לאפקט הפרפר אותו הזכרתי.

קיים קשר ברור ומובהק בין איכות החיוך מבחינה אסתטית ובין רמת הביטחון  האישי אותה אנו חשים.

בדרך כלל, מתבצעת התערבות היזומה ע”י ההורים כבר בגיל צעיר או בלחץ המתבגרים בגילאים יותר מבוגרים. להתערבות זו משמעות מכרעת על בניית רמת הביטחון של הילד או המתבגר והיא היא, המונעת בסופו של דבר את התפתחות אפקט הפרפר ,מבחינת מניעת העצמת הפגיעה ברמת  הביטחון של המטופל.

החיוך הוא אחד הכלים העוזרים רבות בבניית תקשורת ראשונית חיובית בין בני אדם. בודאי, במצבים משתנים וחדשים כדוגמת , מעבר מכיתה לכיתה, בית ספר חדש, חוגים חברתיים חדשים, גיוס לצבא וכד’.

היכולת לאפשר לילד או למתבגר שגם כך נמצא בתהליכים מורכבים מבחינה חברתית בגילאים אילו, להרגיש בטוח יותר, מקובל יותר, היא “מתנה” בעלת תרומה אדירה ליכולת השתלבותו של הילד והמתבגר בחברה מבחינת תחושותיו וחוויותיו.

מבוגרים רבים, בגלאים מתקדמים פונים כיום ליישור שיניים למבוגרים. מדובר באנשים שחשים כיום , כי הם מבצעים “תיקון”. אורתודנטיה למבוגרים הופכת להיות שכיחה יותר ויותר. אלה יאמרו, כי אפקט הפרפר מחד רצוי שלא יתפתח יתר על המידה. מאידך, אפשר לנסות ולעצור אותו בכל שלב. בעולם ששם דגש על אסתטיקה , הופעה אישית, בטחון אישי, מקובלות חברתית, גם חלק מן המבוגרים מגיעים להכרה בשלב מסוים, שמדובר אמנם בבריאות , אבל גם בחיוך שהוא “חלון הראווה שלי”, המציג מי ומה אני .

לסיכום, באורתודנטיה ניתן למנוע את אפקט הפרפר בכל גיל . פנייה למומחה , תאפשר לכם לאבחן היטיב את סוג הטיפול המתאים ולאם ציפיות מבחינת התוצאה שתתקבל.

ד”ר שרי יהב – מומחית לאורתודנטיה (יישור שיניים), סיימה התמחות בהדסה ירושלים, יועצת ליחידה לרפואת שיניים בביה”ח ברזילאי.

מוזמנים ליצור עמנו קשר להתייעצות ולתיאום פגישה הכרות 

Call Now Button דילוג לתוכן